До джерел народних ремесел
Мета. Ознайомити дітей з
народними ремеслами, викликати цікавість до них, бажання відвідувати гурток
народних ремесел.
Хочу бути свіжим хлібом
Ведучий:
Доброго дня, дорогі друзі!
Ведуча:
Доброго дня, шановні батьки i вчителі!
1-й учень:
Ми живемо в Україні,
Де в степу, iз краю в край,
На добро усій кpaїнi
Визріває урожай.
2-й учень:
Де пшениця достигає
Колосиста, золота.
Де, неначе море, грають
I шумлять гycтi жита.
3-й учень:
Гостей дорогих
Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
Любов'ю i миром.
Ведучий:
3 покоління в покоління українці передавали любов до рідної землі-годувальниці.
Ведуча:
Випещена роботящими руками дідів, окроплена солоним потом батьків, прикрашена
працею вcix людей, наша рідна земля дорога i нам — їхнім нащадкам.
4-й учень:
Немає України без калини,
Як i нема без пicнi солов'я.
А ми — народ, зернина від зернини,
В бідi i щасті — ми одна сім'я.
5-й учень:
Немає України без тополі,
Як i нема без сонця сяйва дня.
Ти без коріння — перекотиполе,
А корінь там, де вся твоя рідня.
Ведучий:
Сьогодні ми помандруємо в минуле нашої
країни.
Ведуча:
Дуже багато народних ремесел було в давні часи в Україні.
Ведучий:
Це — вишивка, гончарство, різьблення по дереву, плетіння з лози та інших
природних матеріалів, обробка шкіри, металів, писанкарство i багато іншого.
Ведуча:
Оді з цих ремесел живуть i донині, тип стали рідкісними. Про деякі з них дізнаємося
з уст дідусів i бабусь, а про інші — тільки з книжок.
Ведучий:
Але в yci часи найпочеснішою була праця хлібороба. Ведуча:
Дуже багато сил потрібно було для того, щоб виростити i зібрати добрий
урожай. Зараз зерно збирають машини, а раніше це робилося вручну. На полі
працювали кocapi.
(Пісня-танець "Вийшли в поле кocapi".)
Ведучий:
Після виснажливої праці хотілося напитися холодної свіжої води з криниці.
Ведуча:
Криниця з журавлем споконвіку символізувала достаток, людську доброту, щирість,
привітність.
Ведучий:
Криниця вважалася чимось святим. Наші предки вміли шукати місця, де б'є джерело,
щоб i в посушливе літо мати вдосталь води.
1-й учень:
Робили це за допомогою двох вербових прутиків. Брали їх у праву руку й
обстежували тi місця, де pic найгустіший спориш. Якщо листочки на прутиках
тягнулись до землі — можна було на тому місці копати криницю. Або на вибраних місцях
розкладали сніпочки житньої соломи. На
заповітне місце вказував найвологіший сн1пок. Такі чаклування могли проводи кілька ночей поспіль,
переходячи з одного місця на інше, а щоб не вci сніпки набиралися вологи,
ночі вибирали безросяні.
2-й учень:
Перед тим, як викопати криницю, відбувалося ритуальне дійство. Коли місяць
набирав сили, обрана гуртом жінка кидала у копанку волошку, а дідусь накривав її
капелюхом (щоб нечистий воду не колотив); чотири найкращі господарі починали
копати з чотирьох кутів, відкидаючи глину на чотири дороги.
У викопану криницю кидали хрестик з воску, освячений на Иордан, сипали
освяченого маку. Біля криниці садили вербу або калину, а під деревом робили
лавочку.
3-й учень:
Тече вода з-під явора,
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
(Т. Шевченко)
Ведучий:
А скільки всього цікавого можна було почути біля криниці!
Ведуча:
Давайте i ми підійдемо до криниці та послухаємо, що там відбувається.
(Гумореска "Пригода з Омельком". Пісня "Грицю, Грицю, до роботи".)
Ведучий:
Як бачимо, вміли люди працювати i відпочивати,
а ледарів та боягузів висміювати. Ведуча:
А зараз ми вам розкажемо ще про
одне ремесло — бондарство.
(Пісня "Бондарю, бондарю".)
Ведучий:
У селянських сім'ях жінки caмi
ткали полотно для вciєї ciм'ї.
Ведуча:
Починали ткати полотно тільки у
жіночі дні середу, п'ятницю чи суботу.
Ведучий:
А чи знаєте ви, дорогі гості, що повинна була вміти дівчина до весілля? (Відповіді дітей). Правильно, вишивати. Вишивками
прикрашали оселю, одяг.
Ведуча:
Вечорами після роботи дівчата
збиралися на вечорниці.
Ведучий
I селом тоді лилась ніжна, лірична
пісня.
(Пісня "Вишиванка".)
Ведуча:
Яка професія дуже близька до
професії кухаря? (Пекар.) Справді це
пекар — людина, яка пече хліб.
4-й учень:
Колосочок-колосок,
Як тебе намолотити
I зерно в млині змолоти,
А борошно через сито
Просіяти, пропустити —
Чим ти хочеш бути?
5-й учень:
Людям до обіду,
Паляницею-рум'янком
Людям до сніданку,
I пампушком запашним,
Пиріжком смачним,
I бубликом, i книшем,
I солодким калачем
Людям до вечері.
Хочу бути на столі
В свято короваєм,
Щоб господарі раділи
Новим урожаєм!
6-й учень:
А чи знаєте ви, що колись хліб
пекли лише у середу чи п'ятницю? Тоді він особливо вдавався. На той час у хаті
повинно було бути тихо, мирно. У хаті
хліб — усьому голова!
Учитель:
Діти, бережітъ хліб! Xлiб — це народне добро, міць i сила
нашої держави. Думаймо про працю тих, хто орав землю, сіяв, збирав зерно, пік xлiб.
Поет Максим Рильський писав:
"Не кидайсь хлібом, він — святий!". Слово "святий" означає
"освячений трудом багатьох людей". I коли сьогодні ти береш до рук скибку хліба, згадай ці
слова.
Немає коментарів:
Дописати коментар