вівторок, 24 січня 2017 р.

До джерел народних ремесел

До джерел народних ремесел
Мета. Ознайомити дітей з народними ремеслами, викликати цікавість до них, бажання відвідувати гурток народних ремесел.
 
Ведучий:
Доброго дня, дорогі друзі!
Ведуча:
Доброго дня, шановні батьки i вчителі!
1-й учень:
Ми живемо в Україні,
Де в степу, iз краю в край,
На добро усій кpaїнi
Визріває  урожай.
2-й учень:
Де пшениця достигає
Колосиста, золота.
Де, неначе море, грають
I шумлять гycтi жита.
3-й учень:
Гостей дорогих
 Ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
Любов'ю i миром.
Ведучий:
3 покоління в покоління українці передавали любов до рідної   землі-годувальниці. Ведуча:
Випещена роботящими руками дідів, окроплена солоним потом батьків, прикрашена працею вcix людей, наша рідна земля дорога i нам — їхнім нащадкам.
4-й учень:
Немає України без калини,
Як i нема без пicнi солов'я.
А ми — народ, зернина від зернини,
В бідi i щасті — ми одна сім'я.
5-й учень:
Немає України без тополі,
Як i нема без сонця сяйва дня.
Ти без коріння — перекотиполе,
 А корінь там, де вся твоя рідня.
Ведучий:
Сьогодні ми помандруємо в минуле нашої  країни.
 Ведуча:
Дуже багато народних ремесел було в давні часи в Україні.
 Ведучий:
Це — вишивка, гончарство, різьблення по дереву, плетіння з лози та інших природних матеріалів, обробка шкіри, металів, писанкарство i багато іншого.
Ведуча:
Оді з цих ремесел живуть i донині, тип стали рідкісними. Про деякі з них дізнаємося з уст дідусів i бабусь, а про інші — тільки з книжок.
Ведучий:
Але в yci часи найпочеснішою була праця хлібороба. Ведуча:
Дуже багато сил потрібно було для того, щоб виростити i зібрати добрий урожай. Зараз зерно збирають машини, а раніше це робилося вручну. На полі працювали кocapi.
(Пісня-танець "Вийшли в поле кocapi".)
Ведучий:
Після виснажливої  праці  хотілося напитися холодної свіжої води з криниці. Ведуча:
Криниця з журавлем споконвіку символізувала достаток, людську доброту, щирість, привітність.
Ведучий:
Криниця вважалася чимось святим. Наші предки вміли шукати місця, де б'є джерело, щоб i в посушливе літо мати вдосталь води.
1-й учень:
Робили це за допомогою двох вербових прутиків. Брали їх у праву руку й обстежували тi місця, де pic найгустіший спориш. Якщо листочки на прутиках тягнулись до землі — можна було на тому місці копати криницю. Або на вибраних місцях розкладали сніпочки житньої  соломи. На заповітне місце вказував найвологіший сн1пок. Такі чаклування могли проводи  кілька ночей поспіль,
переходячи з одного місця на інше, а щоб не вci сніпки набиралися вологи, ночі вибирали безросяні.
 2-й учень:
Перед тим, як викопати криницю, відбувалося ритуальне дійство. Коли місяць набирав сили, обрана гуртом жінка кидала у копанку волошку, а дідусь накривав її капелюхом (щоб нечистий воду не колотив); чотири найкращі господарі починали копати з чотирьох кутів, відкидаючи глину на чотири дороги.
У викопану криницю кидали хрестик з воску, освячений на Иордан, сипали освяченого маку. Біля криниці садили вербу або калину, а під деревом робили лавочку.
3-й учень:
Тече вода з-під явора,
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
 А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
(Т. Шевченко)

Ведучий:
А скільки всього цікавого можна було почути біля криниці!
 Ведуча:
   Давайте i ми підійдемо до криниці  та послухаємо, що там відбувається.
(Гумореска "Пригода з Омельком". Пісня "Грицю, Грицю, до роботи".)
 Ведучий:
  Як бачимо, вміли люди працювати i відпочивати, а ледарів та боягузів висміювати. Ведуча:
  А зараз ми вам розкажемо ще про одне ремесло — бондарство.
(Пісня "Бондарю, бондарю".)
Ведучий:
  У селянських сім'ях жінки caмi ткали полотно для вciєї  ciм'ї.
Ведуча:
  Починали ткати полотно тільки у жіночі дні середу, п'ятницю чи суботу.
Ведучий:
  А чи знаєте ви, дорогі  гості, що повинна була вміти  дівчина до весілля? (Відповіді  дітей). Правильно, вишивати. Вишивками прикрашали оселю, одяг.
Ведуча:
  Вечорами після роботи дівчата збиралися на вечорниці.
Ведучий
I селом тоді  лилась ніжна, лірична пісня.
(Пісня "Вишиванка".)
Ведуча:
   Яка професія дуже близька до професії  кухаря? (Пекар.) Справді це пекар — людина, яка пече хліб.
 
4-й учень:
Колосочок-колосок,
Як тебе намолотити
I зерно в млині змолоти,
А борошно через сито
Просіяти, пропустити —
Чим ти хочеш бути?
 
5-й учень:
Хочу бути свіжим хлібом
Людям до обіду,
Паляницею-рум'янком
Людям до сніданку,
I пампушком запашним,
Пиріжком смачним,
I бубликом, i книшем,
I солодким калачем
Людям до вечері.
Хочу бути на столі
В свято короваєм,
Щоб господарі  раділи
Новим урожаєм!

6-й учень:

  А чи знаєте ви, що колись хліб пекли лише у середу чи п'ятницю? Тоді він особливо вдавався. На той час у хаті повинно було бути тихо, мирно. У хаті  хліб — усьому голова!

Учитель:

   Діти, бережітъ  хліб! Xлiб — це народне добро, міць i сила нашої держави. Думаймо про працю тих, хто орав землю, сіяв, збирав зерно, пік  xлiб.

   Поет Максим Рильський писав: "Не кидайсь хлібом, він — святий!". Слово "святий" означає "освячений трудом багатьох людей". I коли сьогодні  ти береш до рук скибку хліба, згадай ці слова.

Немає коментарів:

Дописати коментар