вівторок, 27 грудня 2016 р.

Уроки

Урок-тренінг    4 клас
                     Складові їжі, їх енергетична цінність.
                Принципи вибору їжі.  Контроль за якістю їжі.        
Мета: Вчити дітей розрізняти корисну і шкідливу їжу;  пояснити, як харчування впливає на здоров’я людини; дати уявлення про складові їжі: білки, жири,
вуглеводи, вітаміни;  довести необхідність вітамінної їжі;
Навчальні завдання
Наприкінці  уроку учні повинні:   
-     Пояснити, як харчування впливає на здоровя.
-     Показати вміння розрізняти корисну та шкідливу їжу.
-     Назвати продукти, багаті вітамінами.
-     Розказати про складові різних продуктів.
Обладнання і матеріали
-     Малюнки овочів і фруктів, ягід  та інших продуктів.
-     Фломастери, маркери.
-      Кружечки для поділу учнів на групи.
-     Листочки для записів очікування.
Що підготувати заздалегідь
-      Таблиця «Вітаміни».
-      Дерево очікування.
-      Невеликі корзинки.
-      Обговорити, що шкодить здоровю.
Домашнє завдання
Скласти приблизне меню на день для школяра.

                                    Орієнтовний план тренінгу

Стартові завдання
   5 хв
Мозковий штурм
   3 зв
Інформаційне повідомлення
   3 хв
Читання казки «Суперечка друзів»
   3 хв
Робота в групах
   6 хв
Руханка
   5 хв
Гра «Збери вітаміни»
   6 хв
Мозковий штурм
   3 хв
Гра  «Збираємо кошика»
   6 хв
Підсумкове завдання
   6 хв

                                    Хід  уроку-тренінгу
                                     Вступна частина
1.    Привітати учнів, повідомити тему і мету уроку-тренінгу
          Створення позитивного емоційного настрою (учні говорять вголос віршик)
Ми сьогодні всі раденькі,
Маємо щічки червоненькі,
Один одному посміхнемось,
Працювати розпочнемо.
2.       Знайомство
           Назвати своє імя та закінчити речення «Мене звати …..   Я хочу бути здоровим, тому що…»
-            Сьогодні ми поговоримо про те, з чого складається наша їжа, чи всяка їжа корисна, чи все можна їсти, як їжа впливає на організм людини.
3.       Повторення правил
«Які з наших правил допоможуть нам зрозуміти новий матеріал на уроці?»
-   Правило піднятої руки.
-   Уважно слухати своїх товаришів.
-   Не викрикувати і не перебивати своїх товаришів.
4.       Очікування
      Кожен учень бере зелений листочок, підходить до дерева (намальоване на плакаті) і говорить, чого він очікує від уроку і причіплює листочок до дерева. («Я хочу дізнатися…..»,   «Я хочу навчитися…»,  «Я очікую почути ….»
                                     Основна частина
1.Мозковий штурм
     Ви колись замислювалися над запитаннями:
-            Для чого людина їсть?
-            Чим корисна для людини їжа? (Їжа – це джерело тепла, росту, енергії і здоровя людини.)
2. Інформаційне повідомлення
          На малюнках ви бачите багато різних продуктів. Всі вони корисні і для дітей, і для дорослих.  Одні продукти постачають організм енергією, щоб можна було рухатися, добре думати і при цьому довго не стомлюватися. Інші є будівельним матеріалом для клітин, кісток, волосся, нігтів. Уся їжа, якою б незвичайною вона не була, складається з трьох основних частин,  назву яких ви дізнаєтеся із казки.
3. Читання казки «Суперечка друзів»
             В одному незвичайному царстві, у казковій державі жили-були нерозлучні друзі — Білок, Жирок та Вуглеводик.
          Якось друзі посперечалися між собою: хто з них важливіший. «Я найважливіший. Я потрібен як будівельний матеріал для організму, — гордо сказав Білок. — Без мене не утворюються нові клітини, а коли  немає  росту — немає життя".
        «Я теж потрібен організму, — сказав Жирок. — Якщо мене немає, Організм не отримає тепла, вистигне і помре».
           «Все в світі створено руками людини: одяг і взуття, їжа і телевізор — все зроблено її працею, — сказав Вуглеводик. — І якщо мене не буде, організм не рухатиметься, людина не буде жити".
            Почувши це, Організм сказав: «Будинок складається  з блоків  і  перекриттів, цементу і цегли, віконних і дверних рам, і якщо не буде  хоч  однієї деталі, будинок зруйнується. Ось так  і  я. Всі ви для мене важливі, всі ви дуже мені потрібні: і Білок, і Жирок, і Вуглеводик. Завдяки вам  я  живу, росту, працюю і навчаюсь".
-              То з яких основних частин складається наша їжа?
4.       Робота в групах
           Учні поділяються на групи за кольоровими кружечками (червоні - вуглеводи, сині - білки, жовті - жири).
             Користуючись матеріалом підручника «Основи здоров’я» для 4 класу Бібік Н.М. (с.22 – 28), розкласти відповідні малюнки продуктів до своїх корзинок (корзинки з назвами «Білки», «Жири», «Вуглеводи») і розповісти (повідомлення командирів груп):
1 група  - про білки,
2 група – про жири,
3 група – про  вуглеводи.
        Білки містяться в м'ясі, рибі, яйцях, молоці, кефірі, квасолі, горосі. Багаті на жири масло вершкове, різні олії та інші продукти. Вуглеводи є в меді, цукрі, хлібі, картоплі, рисі, манці, вівсяних та інших крупах фруктах і овочах.
         Білки є будівельним матеріалом для організму. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки чому людина росте.
        Жири відновлюють витрати теплової енергії (тепла). Вони йдуть на зігрівання організму. Сприяють засвоєнню вітамінів.
        Вуглеводи є основним джерелом енергії в організмі. Вони витрачаються на роботу м'язів (фізична праця, рух, дихання, робота серця та інших органів).
5.       Руханка «Знайди пару»
        У кожного учасника на спині малюнок овочу чи фрукта. Потрібно знайти такий самий малюнок на спині у свого товариша.
6.       Гра «Збери вітаміни»
          Нашому організмові тільки жирів, вуглеводів і білків замало. Йому також потрібні вітаміни та мінеральні речовини.   Вітаміни — речовини, необхідні для життя людини, її росту та розвитку, Особливо необхідні вітаміни для дитячого організму.   Вітаміни містяться майже у всіх продуктах, особливо у овочах та фруктах та ягодах.  Для зручності їх називають буквами латинського алфавіту: А, В, С, D, E та інші.
        І ми зараз з вами гру «Збери вітаміни». Кожному учневі учитель роздає малюнки із зображенням овочів, фруктів, ягід, на зворотньому боці малюнка назва вітаміну, який є в цьому продукті, та інформація про його користь.
         Учні з однаковою групою вітамінів виходять до дошки , читають інформацію про вітамін і малюнки  чіпляють біля відповідної назви вітаміну..
           Вітамін А впливає на ріст дитячого організму, підвищує його стійкість до інфекційних захворювань. Якщо вітаміну А не вистачає в їжі, діти хворіють, погано ростуть. Міститься вітамін А у вершках, вершковому маслі, молоці, яєчному жовтку, печінці, моркві, шипшині, помідорах, зеленому горошку, абрикосах, апельсинах, обліписі, чорній смородині.
           Вітаміни групи В впливають на перебіг багатьох процесів обміну речовин і діяльності нервової системи. Ці вітаміни містяться в бобах, сої, квасолі, в гречаній, перловій, вівсяній, пшеничній, рисовій та інших крупах, у пшеничному та житньому хлібі з муки грубого помолу, капусті, цибулі, моркві, яблуках та інших продуктах. В умовах дефіциту вітамінів групи В починається порушення діяльності нервової системи (судоми паралічі).
           Вітамін С відіграє важливу роль у житті нашого організму. Якщо його не вистачає, втрачають міцність дрібні кровоносні судини, знижується^ опірність організму збудникам хвороб.
Вітамін С міститься у квасолі, шипшині, цибулі, чорній смородині, обліписі, солодкому перці, томатах, суницях, капусті, солодкому перці, лимонах, апельсинах, аґрусі, редисі, малині, яблуках.
          Вітамін Д сприяє росту і формуванню кісток та зубів. Підтримує нормальну функцію нервової системи. Він міститься в маслі, молоці, жовтках яєць, морській рибі.
          Вітамін Е запобігає ушкодженню клітин, сповільнює старіння організму,
Міститься у пророслих зернах, хлібі та каші, олії, горіхах, вершковому маслі, молоці.
7.       Інформаційне повідомлення
           Корисними також є мінеральні речовини. Вони входять до складу кісток, зубів, крові, мязів та інших органів. Найбільше в організмі кальцію, фосфору, калію, натрію, заліза. Вони містяться в молоці, сирі, яйцях, крупах, яблуках та інших харчових продуктах.
          Йод і фтор є в морських продуктах та рослинній їжі. Мідь — у вівсяній та гречаних крупах, горіхах.
8.       Мозковий штурм
         Отже, харчування необхідна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. Тому нам потрібно знати, які продукти ми можемо їсти, а які продукти  не потрібно їсти.
-            Які ваші улюблені страви та продукти? Чому?
-            Які продукти та страви не можна їсти? Чому?
-            Які ознаки несвіжих продуктів?
9.       Гра «Збираємо кошика»
            Діти  обєднуються у дві групи.
І група – збирає в кошик  продукти,  які можна і потрібно вживати.
ІІ група -  збирає в кошик продукти,  які не варто вживати або слід вживати дуже рідко. 
         Потім діти кожної групи  із свого кошика вибирають собі малюнки із зображенням продуктів, по черзі називають  продукт і пояснюють, корисний він чи ні і чому. Якщо якийсь продукт «заблудився», учні його кладуть до відповідного кошика.  (1 – помідор, абрикос, хліб, горіхи, молоко, сік, огірок, кефір, морква, сир, яйця, борщ, сметана, яблуко, каша, суп. 2 – цукерки, торт, чіпси, морозиво, хот-дог, гамбургер, шоколад, тістечка, кола, газована вода, сухарики).
                                    Заключна частина
1.       Зворотній звязок.
Продовжити речення:
-            «Щоб бути здоровим, я щодня вживатиму…., тому що ….»
-            «Для мого організму шкідливі…., тому що ….»
-            «Я знаю такі вітаміни….., вони потрібні для ….»
2.       Повернення до очікуваня
         Діти підходять до дерева із листочками, говорять, чи справдилися їх очікування. Якщо не справдилися, діти знімають свій малюнок.
3.       Завершення тренінгу
«Жменька побажань»
           Діти в колі передають один одному свої побажання в жменьці, промовляючи: «Я бажаю тобі …»
 

Немає коментарів:

Дописати коментар