Споконвічний символ України - вишиванка
Година народознавства
Мета: допомогти осмислити знання сорочки у житті народу;
виховувати потреби берегти його як сімейний скарб; прищеплювати бажання вишивати
сорочки.
Обладнання: виставка «Із бабусиної скрині»; портрет Т. Г. Шевченка «Кобзар»; композиція із калини і колосків.
Обладнання: виставка «Із бабусиної скрині»; портрет Т. Г. Шевченка «Кобзар»; композиція із калини і колосків.
ХІД ЗАХОДУ
І. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Україна — край смутку і краси, радості й печалі,
розкішний вінок з рути і барвінку, над яким сяють ясні зорі. Україна —
віковічна боротьба нашого народу за незалежність, волю, за щастя. Україна — це
милозвучна рідна мова, вишита сорочка, вишитий рушник, задушевна лірична пісня
і розкрилий танець.
II. Сторінка 1.
ВИШИВКА — ЦЕ ОДИН З НАЙДАВНІШИХ І НАЙПОШИРЕНІШИХ ВИДІВ ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВОГО
МИСТЕЦТВА
1-й учень. Вишивка — це один з найдавніших і найпоширеніших видів
декоративно-ужиткового мистецтва. Вона є багатогранним явищем художньої
культури українського народу. Виникла вона з любові до рідного краю, народу,
до навколишнього світу та від потреби не тільки бачити і відчувати красу, але й
творити її власноруч.
2-й учень. Цей вид мистецтва виник давно — корені його сягають у
глибину віків. Мабуть, ніколи не зможемо ми дізнатися, хто і коли вперше
здогадався втілити в узорний мотив красу рідної природи, свої переживання та
відчуття, бо зважаючи на недовговічність тканини та ниток наука позбавлена
можливості точно визначити час виникнення цього мистецтва. Адже зразки
найдавнішої вишивки в музеях Європи стосуються X ст. н. е., а пам'ятки
української вишивки збереглися лише за кілька останніх століть (найбільше в
музеї вишивок XIX ст.).
3-й учень. Дані археологічних
розкопок, свідчення літописців і мандрівників минулого дають змогу
стверджувати, що початки мистецтва вишивання на території, яку займає сучасна
Україна, сягають сивої давнини, і розвиток його не переривався ніколи — починаючи
з незапам'ятних часів і до наших днів. Елементи символіки сучасних орнаментів
української народної вишивки перегукуються з орнаментами, якими прикрашали
посуд давні мешканці території нашої країни трипільські племена (доба пізнього
неоліту і початку періоду бронзи).
4-й учень. Вишивкою був прикрашений
одяг у скіфів — мешканців причорноморських степів, про що свідчить
давньогрецький історик Геродот.
Відомо багато археологічних доказів стосовно давності та поширеності
народних звичаїв вишивати одяг. У селі Мартинівка Черкаської області було
знайдено скарб, що датується XI ст. н. е. Серед інших речей тут виявлено срібні
бляшки з фігурками чоловіків,
одягнутих у широкі сорочки з вишивкою на грудях,— ще нещодавно так
одягались українські селяни. Бляшки, подібні до знайдених у селі Мартинівка,
було виявлено у Фессалії, на Балканах. Науковці вважають, що їх занесли туди слов'яни
з середньої Наддніпровщини. На фессальських бляшках зображено воїна так
виразно, що видно вишиту вставку на сорочці.
5-й учень.У часи Київської Русі
мистецтво художньої вишивки дуже високо цінувалося. Сестра Володимира Мономаха
Анна-Янка організувала в Києві, в Андріївському монастирі, школу, де молоді
дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом одяг та предмети побуту багатих,
знатних людей.
6-й учень. На фресках та мозаїчних
картинках Софіївського собору в Києві зображена родина Ярослава Мудрого у
вишитому одязі. Шматки тканин, гаптованих золотом, були знайдені також під час
розкопок Десятинної церкви у Києві.
7-й учень. Традиції мистецтва вишивання постійно розвивалися. У
ХІУ-ХУН ст. кольоровим шовком та золотими нитками прикрашали весільні рушники,
святкові сорочки з тонкого лляного полотна, хустки. Вишивання було поширене
серед жінок заможних сімей і монахинь. Поступово вишивка почала входити в
повсякденне життя всіх шарів населення, ставати одним з основних занять
дівчат-селянок. Вишивкою прикрашали предмети побуту і буденний одяг. Вироби,
зазвичай, виготовляли з простих недорогих матеріалів, але вони відрізнялися
високою художньою майстерністю. Дівчата-вишивальниці змагалися між собою в
добиранні узору, в загальній композиції елементів орнаменту, майстерності.
Вбрання дівчини свідчило про її смак, уміння та працьовитість.
8-й учень. Методи вишивання, узори, кольорова гама вдосконалювалися
з покоління в покоління, відбиралося все найкраще і створювалися прекрасні
зразки вишивок з характерними національними рисами.
Наші дівчата продовжують традиції вишивки, що завжди бережно передавалися
з покоління в покоління.
Сьогодні вишивка — це висока культура орнаменту, колориту; це мистецтво унікальне,
споконвічне, завжди молоде та прекрасне.
Учитель. Вишивані сорочки, гончарство, художній розпис, різьблення по дереву — усе
це пронизано поезією, милує зір, грає барвами. Оце і є радість людська. Вона
супроводжувала людину завжди, допомагала їй у житті, давала віру у майбутнє. Це
духовний символ українського народу, рідного краю, культура, життя народу.
III. Сторінка 2.
ВІРШІ ПРО ВИШИВАНКУ
1. ДВА КОЛЬОРИ
Як я малим збирався навесні
Піти у світ незнаними шляхами,—
Сорочку мати вишила мені червоними і чорними,
Червоними і чорними нитками.
Два кольори мої, два кольори,
Оба на полотні, в душі моїй оба,
Два кольори мої, два кольори:
Червоне — то любов, а чорне — то журба.
Мене водило в безвісті життя,
Та я вертався на свої пороги.
Переплелись, як мамине шиття,
Щасливі і сумні мої, щасливі і сумні мої дороги.
Мені війнула в очі сивина,
Та я нічого не везу додому,
Лиш згорточок старого полотна
І вишите моє життя, і вишите моє життя на ньому.
Д. Павличко
2. ВИШИВАНКА
Мама вишила мені Квітами сорочку...
Квіти гарні, весняні: — На, вдягай, синочку!
В нитці — сонце золоте, Пелюстки багряні,—
Ласка мамина цвіте В тому вишиванні.
Вишиваночку візьму, Швидко одягнуся,
Підійду і обніму Я свою матусю.
В. Крищенко
3. ВИШИВАНКА
Сорочку мати сину вишивала
І душу, й серце в вишивку вкладала.
Як пам'яті народної відлунки,
На полотні з'являлись візерунки,
Де кожен хрестик — то життєві миті...
Мережила по білому блакиттю,
Лягала ниточка до ниточки мрійливо —
Дитині б долю вишити щасливу,
Щоб оберегом стала для синочка
Руками неньки вишита сорочка.
А.
Черняхівський
4. СВЯТА СОРОЧКА
Свята сорочка вишивана —
Це оберіг і захист мій.
З любов'ю вишивала мама,
Як символ віри і надій.
Як символ звичаїв народних,
Як подарунок дорогий,
Лягав стібок один за одним:
Червоний, жовтий, голубий.
Червоний колір — то кохання,
Чорніє кольором рілля,
Жовтіє нива колосиста,
А синій — ріки і моря.
І на свободі, і в неволі
Свята сорочка кожну мить
Під час випробування долі
Від негараздів захистить.
Той зміст барвистих візерунків
В житті — основа всіх основ,
Символізує одночасно,
Свободу, щастя і любов.
М. Сладкова
5. СОРОЧКА-ОБЕРІГ
Вишивала мама синіми ниткам,—
зацвіли волошки буйно між житами.
Узяла матуся червоненьку нитку,—
запалали маки у пшениці влітку.
Оберіг-сорочку вишила для сина.
Візерунком стали квіти України:
маки та волошки, мальви біля хати.
Долю для дитини вишивала мати.
Шила-вишивали хрестики зелені,—
зашуміло листя на вербі й калині.
Золотилось сонце у розлогій кроні.
Вишивала долю, наче по долоні.
Оберіг-сорочку вишила для сина.
Візерунком стали символи Вкраїни:
і верба, й калина, сонях біля хати.
Щастя для дитини вишивала мати.
Білими по білім вишивала ненька,
до ниток вплітала всю любов серденька.
Дрібно гаптувала росяні мережки,
щоб не заростали у дитинство стежки.
Оберіг-сорочку вишила для сина.
Візерунком стала рідна Україна.
Мамину турботу збереже сорочка,
захистять від лиха хрестиків
рядочки.
Л. Вознюк
- Я ознайомлю вас з експонатами нашої
виставки. Тут представлені найкращі вишиті роботи наших мам, бабусь. (Демонструє
на стенді експонати, коментує.)
IV. Сторінка 3.
УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ОДЯГ
Учні (по черзі)
Яким би ласкавим не було
сонце, надійною оселя і смачною їжа, душа, за глибоким народним переконанням,
може почуватися ситою лише тоді, коли є кожух і свита. Про одяг дбали всі,
вбрання для всіх верств часто було першочерговою проблемою. «Був у мене халат,
сімдесят сім лат, можна було ще латать, та нікуди було голкою хватать»,— зітхав
хуторянин-гречкосій. «Як пошила, то й наділа, кажуть люди, що до діла»,— похвалялася сільська модниця. Як
же одягалися в Україні? Який одяг і взуття носили у давнину в свята і будні?
У сільських малюків була
єдина форма — довга, майже до колін полотняна простора сорочка. «Безштанько, безштанько — курячий дядько!» — дражнили тих, хто бігав без
штанів. Дорослі чоловіки носили натільні сорочки, полотно для яких ткали з
льону або конопель на домашніх верстатах, а потім білили (українці за давньою
слов'янською традицією віддавали перевагу білим сорочкам). У лівобережних
районах комір був низький, стоячий, а рукави не збиралися у манжети.
Як правило, сорочка вбиралася
у штани. У Придніпров'ї розрізняли сорочку-«чумачку» (в районі порогів вона
могла називатися «лоцманською»), яку шили майже з суцільного полотнища, і
сорочку-«українку», що робилася з деталей і між рукавом та боком мала
«уставки».
Святкові, а подекуди і
буденні сорочки мали вишивку. Нею прикрашали комірець, манжети, перед, подол.
Старі люди казали, що вишивка боронила людей від злої та нечистої сили. Дівчина
напередодні весілля дарувала своєму коханому сорочку-вишиванку. Народна пам'ять
зберегла чимало оповідок про те, як візерунки вишиванок допомагали козакам у
далеких походах долати ворога і переносити труднощі.
Нижня частина жіночої
сорочки, що заправлялася у спідницю, могла кроїтися із грубішого полотна.
Степовички любили робити чотирикутним виріз для шиї, по краях якого
накладалися вишиті планки. Повсюди рукави жіночих сорочок були зібрані внизу.
V. Сторінка 4.
ПРИСЛІВ'Я ПРО СОРОЧКУ
Родився, як у сорочці.
Своя сорочка найближча до тіла.
Хоч сорочка одна, та біленька щодня.
Чужою сорочкою не вгрієшся.
Рукава — як писанка, а личко — як маків цвіт.
Як мати рідненька, то й сорочка біленька.
Як неділя, то й сорочка біла.
VI. Сторінка 5. ЦІКАВИНКИ
Найбільше та найяскравіше
прикрашали весільні сорочки: на них кожен візерунок немов кодував долю молодят.
Тут переважали символи плодючості, поєднання жіночого та чоловічого начал (води
та вогню). Чоловічі сорочки оздоблювали вишитими блискавками, які нібито
навіювали чоловічу силу, жіночі — ромбовидними узорами з перехресними лініями,
які «засіювали» дітородний центр.
Своє весільне вбрання
молодиця носила близько року, доки не народжувала першу дитину. Потім цей одяг
зберігали у скрині, яку ніхто не мав права відкривати, щоб не відбулося викрадення
енергії.
Коли жінка відходила в інший
світ, на неї знову вдягали сорочку, в якій вона йшла до шлюбу, весільний вінок
клали до труни.
Свій одяг (особливо
весільний) ніколи не можна позичати або передавати іншим, оскільки людина
мимоволі «вкраде» чуже благословення та віддасть свою енергетику.
VII. ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
— Вишиванка — національна святиня, адже
символізує собою і несе в собі духовне багатство, високу мудрість та
традиційний зв'язок багатьох поколінь — зв'язок, що не переривається віками
Немає коментарів:
Дописати коментар