Книжка - добрий, мудрий друг!
Вчитель. Дуже добре, коли у людини багато друзів. Поділишся з другом
радістю — її стане вдвічі більше, поділишся бідою - її стане вдвічі менше.
Справжній друг ніколи не підведе, завжди прийде на допомогу. А у вас є друзі?
- Та сьогодні ми поведемо розмову про незвичайного друга, дуже мудрого,
який не вміє говорити вголос, але навчає нас різних наук, розповідає цікаві
історії, веде нас до Країни Знань. Хто це, відгадайте?
Дерево — не дерево, а листки має, Той мудрим буде, хто їх добре знає.
(Виходить Книга).
Книга.
Завжди можу стати в пригоді, Моїх порад вам не злічить. І кажуть про мене в
народі: «Мовчить, а сто дурнів навчить». Учні (вітають Книгу).
1. В кожнім
домі, в кожній хаті,
У містах і на селі,
У містах і на селі,
Хто навчився вже читати,
Має книжку на столі.
2.Книги дружать з дітворою,
Полюби їх у житті -
Полюби їх у житті -
І улюблені герої
Будуть друзями в путі.
3. Сторінки
книжок завітних
Всіх нас доброго навчать -
Працювати, і учитись,
Всіх нас доброго навчать -
Працювати, і учитись,
І Вітчизну шанувать.
-
Коли ж саме і де розпочалася «книжкова доба»
людства?
Розповідає «вчений-археолог».
Давним-давно на землі не
було книжок, люди ще не вміли їх робити. «Сторінками» найдавніших книжок були
камені, стіни печер. Писали на всьому. Далі люди почали писати загостреними
паличками по мокрій глині, яку потім сушили й випалювали на вогні. Але ж такі
книги були незручними в користуванні. По-перше, як ви собі уявляєте, досить
важкуваті, а по-друге, ненадійні, бо під час транспортування часто розбивалися.
З часом навчилися робити
книги з телячої і козячої шкіри. Але вони були дуже дорогими. На виготовлення
однієї такої книги потрібні були шкури з цілої череди телят. Люди шукали
недорогий матеріал, з якого можна було б робити книги, щоб вони були дешевими й
простими. І таки знайшли.
Це був папірус - болотяна
рослина, густих заростей якої було багато вздовж африканських річок. Відтоді
з'явилися на землі книги, а точніше сувої з папірусу. Писати на них з папірусу
було зручно, але через кілька років папірус пересихав і руйнувався.
В Україні писали на корі
берези. Кору ділили на тоненькі смужки-пластини і висушували. Вони були білими.
Писали на них грамоти і називали їх «берестяними грамотами».
Справжній папір, на якому ми
з вами пишемо зараз, люди навчилися робити дві тисячі років тому.
-
Коли і ким був винайдений прилад для
друкування?
Розповідає «історик».
У XIII ст. в Європі навчилися
виготовляти папір, схожий на той, яким ми користуємося і сьогодні. В середині
XV ст. в Німеччині запрацював перший у Європі друкарський верстат майстра
Йоганна Гутенберга. Літери для друку виготовлялися з металу. З літер
складалися слова, цілі рядки, сторінки. І такі металеві літери використовували
довго. До того ж верстат Гутенберга був механізований, що дуже прискорювало
друкування книжок.
Винахід Гутенберга дозволяв
їх тиражувати, тобто видавати не один-два примірники, а велику кількість! Це
означало, що до читання книги, а отже до знань могло прилучатися чимало охочих
пізнати грамоту.
Відтоді друкарні почали
з'являтися в різних містах і країнах.
-
Діти, а чи знаєте ви структуру
книжки?
Розповідають «діти-виробники», на головах у яких паперові
стрічки з написами складових частин книги.
Палітурка.
Я - обкладинка, або палітурка,
Пречудова у мене «фігурка».
Корінець мене зшиває,
Про це кожен учень знає.
Книгу стійко захищаю,
А ще автора та назву
На собі я завжди маю.
Титульна сторінка.
Я титульною називаюся,
До читача першою озиваюся:
Назву автора ще раз ім'я,
Розповім, де народилася я:
Де і коли мене набирали,
Звідки до читачів відправляли.
Книжковий блок.
Книжку з окремих блоків складають,
Потім їх склеюють чи зшивають.
Кожен блок містить 16 сторінок...
Можуть й ілюстрації містити,
Щоб читачу догодити.
Довідкова частина.
А я довідкова частина,
Щоб про книжку знала людина...
Хочу - стану на початку,
А захочу - і в кінці.
Анотація першою виступає,
За нею передмова поспішає.
Ну а зміст вам завжди покаже,
Що читати, цікаво підкаже.
-
А що ви знаєте про книжковий дім-бібліотеку?
Відповідає «бібліотекознавець».
З певністю можна сказати, що
книжка ще за часів Київської Русі була у великій пошані. Так, в одній давній
книзі читаємо: «Розум без книг, як птиці без крил. Як і вона злетіти не зможе,
так і розум не вдосконалюється без книг».
Київський князь Володимир Святославович відкривав
школи, спеціальні майстерні, де переписували, розмножували книги. А в часи
князівства Ярослава Мудрого у Києві при Софійскому соборі засновується перша у
Київській Русі бібліотека. Сиділи переписувачі в соборі, переписували книги,
перекладали з інших мов. Потім з Києва книги потрапляли до інших міст. Та варто
нагадати, що коштували тоді книги дуже дорого. Виготовлялися вони з
пергаменту. А ще ж палітурка! її оздоблювали коштовним камінням, золотом,
сріблом. Тому й не дивно, що до полиці книгу частенько прикріплювали ланцюгом.
З «Повісті минулих літ» ми
дізнаємось: «Любив Ярослав книги, читав їх часто і вдень, і вночі. І зібрав
скорописців багато, і перекладали вони з грецького на слов'янське письмо.
Написали вони книг велику силу, ними повчаються віруючі люди і тішаться плодами
глибокої мудрості.
Велика-бо користь від навчання
книжного. Книги - мов ріки, які наповнюють собою увесь світ; це — джерело мудрості, в книгах — бездонна глибина. Ми ними
втішаємося в печалі, вони -узда для тіла й душі, в книгах - світло мудрості... І якщо
старанно пошукати в книгах мудрості, то знайдеш велику втіху і користь для
своєї душі».
Шкода, що книги з бібліотеки Ярослава Мудрого не дійшли до нас. Після
захоплення Києва ханом Батиєм у 1240 році доля їхня невідома. Є
припущення, що кияни надійно заховали від ворогів цей безцінний скарб. Де
саме? Поки що невідомо.
Про бібліотеку, засновану в
далекому XI ст., нам нагадує пам'ятний знак, встановлений на території заповідника
«Софійський музей». На камені зображено Ярослава з книжкою в руках і викарбувано
рядки з літопису: «Року 5545 (1037) Ярослав цей, син Володимира, засіяв
книжними словами серця вірних людей. Велика ж бо користь людині від учення
книжного».
Бібліотекар.
Слово «бібліотека» грецького походження,
а перекладається воно так: «бібліо» — «книга», «тека» - «зберігання», тобто
«місце для зберігання книг». У нашій шкільній бібліотеці багато різних книг. (Розповідає
про фонд бібліотеки, демонструє книжкову виставку).
Заповіді читача
1.
Пам'ятай, що читання - одна з найважливіших, найпотрібніших, найсерйозніших
робіт.
2.
Навчися користуватися змістом.
3.
Під час читання не загортай кутики аркушів, а користуйся закладкою.
4.
Закриваючи книгу (навіть прочитавши тільки її частину), подумай, що
запам'яталося, схвилювало, налякало, втішило, вразило, здивувало.
5.
Не залишай книгу недочитаною без серйозних причин.
6.
Постарайся самостійно розібратися у всьому, пояснення незрозумілих слів
шукай у тлумачних словниках.
7.
Книга добре і надовго запам'ятовується, якщо її зміст розповісти другові,
батькам.
Рекомендації батькам
щодо розвитку читацького інтересу у дітей
1.
Прищеплюйте дитині інтерес до читання з раннього дитинства.
2.
Купуючи книги, вибирайте з яскравим оформленням і цікаві за змістом.
3.
Систематично читайте дитині. Це сформує у неї звичку щоденного спілкування
із книгою.
4.
Обговорюйте в родині прочитану дитячу книгу.
5.Розповідайте дитині про автора книги.
6Якщо ви читаєте дитині книгу, прагніть перервати читання на найцікавішому
епізоді.
7. Пригадуючи із дитиною зміст прочитаного, навмисно його спотворюйте, щоб
перевірити, як вона запам'ятала текст.
8. Радьте своїй дитині книги свого дитинства, діліться своїми дитячими
враженнями від читання тієї або іншої книги, співставляйте ваші та її
враження.
Влаштовуйте вдома дискусії щодо прочитаних книг.
10.Купуйте по можливості книги авторів, що подобаються дитині, оформляйте
її особисту бібліотеку.
11. Виховуйте дбайливе ставлення до книги, демонструючи книжні реліквії своєї
сім'ї.
12.Даруйте дитині книги із дарчим надписом, теплими побажаннями. Через роки
це стане їй щасливим нагадуванням про рідний дім і близьких людей.
Немає коментарів:
Дописати коментар